Ringsted har brug for en handicappolitik.

Oplæg fra Lars Tegl Rasmussen på Danske Handicaporganisationers Valgmøde den 18. oktober 20178 på Cafe Ingeborg:

“Jeg hedder Lars Tegl Rasmussen og er formand for de konservative i Ringsted og stiller op til byrådet. Jeg er glad for at deltage i aften, idet handicappolitik har en stor plads både hos mig og mit parti. Det der kendetegner konservative i forhold til andre borgerlige partier er jo netop vores social profil. Dette bevises  bl.a. ved at vi i vores Valgprogram  som indsatsområde har:

En ligeværdig og enstrenget handicappolitik

I forbindelse med budgetforhandlingerne foreslog vi konservative, at man igangsatte en analyse der skulle sikre fagligheden såvel centralt som decentralt på handicapområdet. Baggrunden er at ansvaret for handicapområdet er delt ud på de forskellige centre. Vi kan se, at det har betydet at den faglige forståelse i forvaltningen er blevet mere begrænset – hvilket har medført forslag som i hvert fald ikke viste indsigt i området. Et eksempel på dette er beslutningen om at nedsætte taksterne på specialskolerne. Forslaget skyldtes, at folkeskolerne manglede penge. Da folkeskolerne er med til at finansiere en del af taksten på specialskolerne kunne folkeskolerne spare ved en takstnedsættelse. At det samtidig betød at serviceniveauet på specialskolerne faldt er jo bare ærgerligt for elever og forældre og at det også betyder mindre indtægt i kommunekassen fra andre kommuner er jo ærgerligt for os alle. Jeg kunne sådan set gå videre og nævne hele den aktuelle misere omkring Sct.  Bendts børnehave som jo er et skoleeksempel på manglende indsigt i områdets helt særlige karakter.

Ingen af byrådets øvrige partier støttede vores budgetforslag.

Vi vil imidlertid i den næste byrådsperiode arbejde for, at der i samarbejde med brugere og pårørende, udformes en handicappolitik der sikre brugernes rettigheder og fagligheden såvel centralt som decentralt.

Tak for ordet.”