Valgmøde i Nordrup den 12. oktober 2017

Mit navn er Andreas Karlsen. Jeg er 21 år, jeg kommer fra Kværkeby, og så stiller jeg op til kommunalvalget for Det Konservative Folkeparti. Det gør jeg, fordi Ringsted Byråd har brug for nye visioner!

Jeg ønsker mere respekt for borgernes penge, bedre vilkår for vores erhvervsliv og et lavere skattetryk til gavn for jer og jeres familier.

Jeg har nye visioner og ideer for det at være ung i kommunen, men også på ældreområdet har jeg en række bud på, hvordan vi som kommune kan gå foran og tænke ud af boksen.

Jeg ønsker en større respekt for borgernes penge, og jeg ønsker at bruge dem mere nænsomt. Jeg er imod at bruge de 22 millioner på endnu en udsmykning af Ringsted Torv, som et flertal i byrådet har besluttet. Det er ærgerligt, når vi kan se andre områder i kommunen, der virkelig trænger til en økonomisk håndsrækning.

Som lille har jeg altid syntes, det var sjovt at køre igennem Nordrup og tælle uglerne, i har på nogle af jeres huse, og selvom det måske kan være en lille og næsten ligegyldig detalje for mange mennesker i Ringsted Kommune, er det netop sådanne fortællinger, der bekræfter mig i, at hver landsby har sin egen historie og identitet, og det er værd at bevare.

Vi skal turde tage kampen op mod centralisering og prioritere at holde gang i landsbyerne … Jeg kunne godt tænke mig, at vi flytter nogle af de mange ressourcer, der bliver brugt på at skabe et nyt byliv i Ringsted bymidte, ud til at skabe et nyt liv, i landsbyerne.

Jeg vil gøre Ringsted Kommune til erhvervslivets bedste ven!
Ringsted Kommune opnår jammerlige resultater i undersøgelser fra Dansk Byggeri og Dansk Industri. Vi skal have ryddet op i det her, og vi skal væk fra de bundplaceringer i erhvervsvenlighed, som vi i kommunen har haft de sidste par år!

Det kan, og det kræver flere midler til området, men vi skal være en del af det byggeboom, vi ser i Danmark lige nu, inden det er ovre og chancen forspildt.
Byrådet er i gang med at afskaffe dækningsafgiften. Det er godt, men også på tide. Vi skal have sagsbehandlingstiden for byggeri ned, og vi skal have dialog med erhvervslivet. Hvis man tager til byer som Køge, står der en kran på hvert et gadehjørne. Vi har grundene i kommunen – det kan vi jo se her i Nordrup. Så nytter det altså ikke noget, at virksomheder og private fravælger kommunen på grund af den lange sagsbehandlingstid. Et godt erhvervsliv sikrer vækst, og vækst skaber velfærd.

Vi skal have Danmarks bedste ældreområde.
Jeg er stor fortaler for ideen om at inddrage langt mere frivilligt arbejde på vores kommunale plejehjem. Vi er i Danmark verdenskendt for vores frivillighedskultur, og det skal de ældre da også nyde gavn af! Det kan aflaste plejepersonalet, så de har mere tid til deres kerneopgaver.
Mange gange kan en samtale og en gåtur være dét, der bringer livskvalitet for den ældre på et plejehjem. Det kunne jeg godt tænke mig, vi satsede på. Jeg har selv en masse erfaring med organisering af frivilligt arbejde, og det er jo noget, vi virkelig kan i Danmark. Vi skal turde gå foran som kommune.

Til slut vil jeg slutte af med at sige tak for invitationen. Jeg håber, at vi får en rigtig dejlig og konstruktiv aften. Og selvom det måske kan blive lidt hårdt i debatten, så tag ikke fejl – vi står her alle sammen i aften for hver især at gøre det, som vi tror på gør Ringsted Kommune til et bedre sted.

Tak skal I have!